Graafisen ilmeen suunnittelu – Chicago Drift

Muotoilulla saavutetut hyödyt konkretisoituvat parhaiten Säätiön kanssa toteutetuissa muotoiluprojekteissa. Projekteissa pian valmistuvat muotoilijat pääsevät aidoiksi asiantuntijoiksi ja projektit ohjaa Säätiön asiantuntija. Tilaaja saa nopeasti kokonaisvaltaisen ymmärryksen muotoiluprosessin läpiviennistä ja projektissa toteutetun materiaalin käyttöönsä täysin oikeuksin. Tämä toimintamalli tukee muotoiluopiskelijoiden työelämätaitoa ja kasvattaa samalla tilaajayrityksen muotoiluprosessiymmärrystä kokonaisvaltaisesti. Tässä artikkelissa kurkistetaan Graafisen ilmeen suunnitteluun Finn-drift Oy:n tuottamalle Chicago Drift -tapahtumalle. Projektitiimissä työskenteli muotoilun opiskelija Janna Rissanen Savonia-ammattikorkeakoulusta sekä projektin ohjaajana ja koordinoijana Muotoilusäätiön toimitusjohtaja Heli Pöyry.

Projekti toteutettiin maaliskuussa 2024 ja viikoittaiset palaverit asiakkaiden kanssa tukivat projektin etenemistä. Toteutusvaiheita olivat alkukartoitus ja benchmark, innovointi ja alustava suunnittelu, visuaalinen työstö ja sisällön tuotanto sekä lopuksi aineiston luovutus.


Muotoilusäätiön projekteissa noudatetaan Säätiön projektikaaviota. Kaavio tukee toteutusta vaihe vaiheelta ja jo projektin suunnitteluvaiheessa määritetään tarvittavat työmäärät kuhunkin vaiheeseen. Muotoiluprojektit koostuu taustatyövaiheesta ja suunnitteluosuudesta. Viikkopalavereissa jokainen projektin vaihe tehdään näkyväksi ja toteutus edistyy suunnitelman mukaisesti.


SUUNNITTELUN VAIHEITA
Projekti aloitettiin tutustumalla yritykseen ja toimialaan sekä haluttuun tyyliin ja tapahtuman luonteeseen. Alustavan suunnittelun pohjalta luotiin ymmärrystä siitä, millaista ilmettä tapahtumalle haluttiin luoda ja mitä asioita haluttiin korostaa. Chicago Drift -tapahtuman visuaalisen ilmeen rakentamisessa pääpaino oli kuvitusmaisen logon ja oivaltavien elementtien luomisessa. Driftauksen, autojen ja räjähtävän tunnelman lisäksi tapahtuman teemana oleva yhdessä/yhteisö sekä tapahtumapaikka – Lahti sai näkyä. Piirtämistyylissä sai revitellä kunnolla! Pelkistetty, selkeä ja logomainen tyyli ei tähän menoon sopinut, vaan logosta haluttiin vahvasti graafinen, sarjakuvamainen, ronski ja räiskyvä, joka erottuu edukseen tapahtumakentällä. Väreissä haluttiin ilmentää järjestäjätahon värejä ”takapiruna” sekä tuoda esiin myös Lahti ja Lahden Pelicans.


Kuvitusprojekteissa tärkeää on alussa hakea esimerkkejä miellyttävästä kuvitustyylistä. Tässä vaiheessa usein etsitään esimerkkejä ja viitteitä jo olemassa olevista kuvista. On myös äärimmäisen tärkeää selvittää muiden toimijoiden tyylejä, jotta tuleva ilme erottuu edukseen eikä sekoitu jo olemassa oleviin ilmeisiin. (Kuvan kuvat lainattu netistä)


MITÄ TAPAHTUMAILMEEN LOPPUKANSIO SISÄLSI?
Typografiaan valikoitui kokonaisuutta tasapainottavat linjakkaan selkeät fontit. Logosta tuotettiin myös tekstiversiot sekä graafisten elementtien ja tekstin yhdistelmäversioita somekäyttöä silmällä pitäen. Tapahtuman teeman ympärille rakentuvat muut graafiset elementit olivat yleisö ja hyvä tunnelma sekä Lahden radiomastoista muodostuvat ratakartiot. Projektin viimeisessä vaiheessa, aineiston luovutuksessa koostettiin loppupalautuskansio, josta löytyi käyttövalmiit logot, materiaalit ja elementit sekä paino-, teippaus- ja digitaaliseen käyttöön, aineiston käyttöohjeita värikoodeineen, esimerkkejä toteutuksesta mm. asiakirjapohjien, somemarkkinointipohjien ja tapahtumajulisteen muodossa sekä viikkopalaveriesitykset.


Tapahtumakuvitus rakentui piirrettyjen autojen, värisavun ja Lahden mastoja muistuttavien tolppien ympärille. Elementtejä voi käyttää yhdessä tai irrallaan. Vauhdin tunne rakentui kääntyvien renkaiden ja savun muodon avulla.


Tapahtumakuvituksessa on myös tärkeää näyttää esimerkkejä kuvitusten käyttöön. Ohessa valokuvan päälle piirretty pikavedos kuvitusten esimerkkikäytöstä tapahtumapaikalla.

Tapahtumakuvituksiin usein liittyy myös oheisrekvisiitta tapahtumatyöntekijöille tai myytäviksi tuotteiksi. Projektissa ideoitiin pikavedoksena tuotteisiin kuvituksen käyttömahdollisuuksia.


Uusi ilme pääsi esille ensimmäisenä American Car Show-tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa pääsiäisenä 2024. On aina hieno hetki nähdä, kuinka tapahtumailme herää eloon näkyvien elementtien kautta. (Kuva Finndrift/Janne Karvonen)


PROJEKTITIIMIN KOMMENTIT
”Tässä graafisen ilmeen suunnitteluprojektissa päästiin revittelemään kunnolla. Oli mielenkiintoista pureutua vauhdin tunteen kuvittamiseen ja värien tehokeinoihin halutun tunnelman luonnissa. Kiitos Finn-driftille asiantuntevasta yhteistyöstä ja hyvästä meiningistä!” -Projektitiimi Janna Rissanen (Savonia-amk) ja ohjaaja Heli Pöyry (toimitusjohtaja, Suomen Muotoilusäätiö)


Chicago Drift 2024 -tapahtumaan voit tutustua lisää tapahtuman verkkosivuilla www.chicagodrift.fi


Lue lisää Muotoilusäätiön projekteista
Tutustu Säätiön yrityskumppaniverkostoon
Lue lisää artikkeleita